Dersimli yazar Doğan Munzuroğlu, çekimleri Ovacık’ta yapılan ve geçtiğimiz hafta vizyona giren Başkan filmine ilişkin görüşlerini sosyal medyada açıkladı.
Munzuroğlu, “Ovacık’ta çekilen “Başkan” filmini izledim. Kadroya rağmen aceleye getirilmiş, toparlanamamış bir calışma. Replikleri Vizontele, Hükümet Kadın gibi filmlerin taklitinden öteye gitmiyor. Bir iki küfür dışında yöre kültüründen, dilinden, inancından hiç bir şey yok” dedi.

Sosyal medya hesabından görüşlerini belirten Munzuroğlu, “Hadi oyunculara Zazaca konuşturamadınız bari Türkçede bölge ağzını kullansaydınız. Filmdeki diyaloglarda Türkiye’nin bütün şivelerini görmek mümkün ama Dersim-Ovacik ağzını bulamadık. Her oyuncu kendine göre bir şive tutturmuş ama kimse bölge insanının şivesini merak etmemiş. Areye Kay’ın, Usta komedyen Reşo Memed’in ya da Alican’ın videolarını izleseydiniz. Onlardan Dersim’in Türkçe şivesi hakkında bilgi sahibi olmak mümkün. Ovacık’ta tanınmış şahsiyetlerlerden kimse yok. Cümle içinde bir iki defa geçen Düzgün Baba, Munzur dışında halkın inancını çağrıştıran hiç bir şey yok. Yaz ortasında una iz bırakan Hızır ise senaristin inanca ne kadar yabancı olduğunu gösteriyor. Hele bir cenaze sahnesi var ki tam komedi! Filmde Ovacık halkı da yok. Nüktedar şahsiyetler, geleneksel giysili kadınlar, Hele bıyığına makas değmemiş yaşlı dersimlilirden biri bir iki sahnede görünseydi ne güzel olurdu. Ovacık sadece mekan olarak kullanılmış. Drone ile çekilen bir iki manzara görüntüsü dışında Ovacık yok. Bence Ege ya da Batı Anadolu’daki bir kasaba olsaydı daha iyi bir iş çıkardı.” dedi.

Ovacik ta çekildiği için oranın gelenek görenek yada şivesini yansıtmak zorundaligi var anlayamadım bu bir komedi filmi ve ovacikta bir mekan. Örnek olarak yazdığınız gurup yada kişiler bu işi dil üzerinden yürütüyorlar diye herkesten beklemek saçma.Ayrica filmin konusu yada oyunculuk beğenilir yada beğenilmez orası tartışılır. Ama dayatmaci davranmak hiç hoş değil
Bölge yönelik çekilen her filmde şive dil veya ağız kullanılır biliyorsanız bu tarz filmleri izlemenizi öneririm. Filmin tek eksiği bu değil maalesef Ovacığın geleneğini yansıtma çabası olduğu için eleştiri yiyor zaten. Bölgeden bağımsız yapılacaksa tam yapılsın, araya ufaktan serpiştirme olmamalı.
Doğrusu ben Doğan Bey’e katılıyorum. Bende filmi izledim ve kendi kültürüme, yöreme, şiveme ve inancıma yönelik bir şeyler bekledim çünkü tarih boyunca bu böyledir her hikaye söylenegeldiği coğrafyaların kültürünü taşıyarak ilerler hiçbir masal, hikaye, roman, film ya da tiyatro karaktersiz var olmaz karakteri oluşturan da kişilerin taşıdığı kültürdür, dildir, inançtır bizi biz yapan şeyleri böylesine görmezden gelmek o kültürü bilen insanlar için bir ayıp bilmeyenler için de kandırmaca olur.
Beni dersimli olduguna inandıramayan oyunculardan tutun dersim de yaşandığına dahi inandiramamis bir yapım… kulturumden memleketimden izler göreceğimi umarak gittigim filmde umduğumu bulamamamin yani sıra üzücüdür ki tum dogu, guneydogu filmlerinde kullanilan alisilmis bir de şive var. hayal kirikligina ugradim diyebilirim.
Çok haklı bir eleştiri ellerinize sağlık sayın dogan munzuroglu